Pettused (Nädal 14)

 

[1]

Pettused

Erinevatest internetis varistevatest ohtudest on püsivaim oht olnud pettus. Viiruste, haavatavuste ja turvaaukude parandamiseks tehakse igapäevaselt tööd, kahjuks inimese rumalusele ei ole olemas lihtsat "patchi". 

Tehnoloogia

Tehnoloogia areng aitab võidelda pettuste vastu, pakkudes paremaid turvalahendusi ja tarkvara, mis aitab tuvastada kahtlaseid tegevusi. Kuid tehnoloogia üksi ei ole piisav – inimesed peavad olema teadlikud ohtudest ja oskama neid ära tunda. Mõned näited tehnoloogilistest lahendustest, mis aitavad pettuste vastu võidelda, on e-posti filtrid, veebisaitide blokeerimine ja kodused turvalahendused.

E-posti filtrid: E-posti filtrid on tarkvaralahendused, mis aitavad tuvastada ja eraldada kahtlaseid e-kirju, nagu näiteks petukirjad või rämpspost. Need filtrid kasutavad erinevaid algoritme ja analüüsimeetodeid, et hinnata e-kirjade sisu ja päritolu. Kui süsteem tuvastab kahtlase e-kirja, suunatakse see automaatselt eraldi kausta, näiteks rämpsposti kausta, et vähendada pettuste riski.

Veebisaitide blokeerimine: Veebisaitide blokeerimise tehnoloogia aitab takistada juurdepääsu ohtlikele või kahtlastele veebisaitidele, mis võivad sisaldada petuskeeme või viiruseid. See tehnoloogia töötab tavaliselt veebibrauseri tasandil või võrgutasandil, blokeerides automaatselt juurdepääsu teadaolevalt ohtlikele saitidele. Veebisaitide blokeerimine aitab kaitsta nii töökohal kui ka kodus kasutatavaid seadmeid.

Üks mure tehnoloogiliste lahendustega on aga see, et väga suur osa petuskeeme üritab rünnata just koduseid kasutajaid. Kui ettevõtte tasandil on võimalik kontrollida mida inimesed netis teevad, peab kahjuks kodukasutaja ise ettevaatlik olema. Väga tähtis on ka see, et kaitseksime ka oma vähemate tehniliste oskustega tuttavaid ja pereliikmeid näiteks vanemad ja vanavanemad.

Koolitus

Koolitus on üks olulisemaid meetmeid, mis aitavad inimestel pettuste vastu võidelda. Koolitus peaks hõlmama erinevaid teemasid, alates põhilistest turvameetmetest kuni keerukamate petuskeemide tuvastamiseni. Koolitus peaks olema pidev ja kättesaadav kõigile organisatsiooni töötajatele, et tagada, et kõik oleksid teadlikud pettuste olemusest ja oskaksid neid ära tunda.

Koolitus peaks hõlmama ka praktilisi harjutusi, mis aitavad inimestel õppida, kuidas käituda pettuse kahtluse korral. Näiteks võib koolitus sisaldada simulatsioone, kus töötajad saavad harjutada, kuidas reageerida kahtlase e-kirja või telefonikõne korral. Sellised harjutused aitavad inimestel õppida, kuidas pettuseid ära tunda ja kuidas nendega toime tulla.

Lisaks peaks koolitus hõlmama ka uute petuskeemide ja turvameetmete tutvustamist. Petturid arendavad pidevalt uusi meetodeid, kuidas inimesi petta, seega on oluline, et koolitus oleks ajakohane ja sisaldaks uusimat teavet pettuste kohta. Samuti peaks koolitus sisaldama teavet uute turvameetmete kohta, mis aitavad inimestel pettuste vastu võidelda.

Reeglid

Lisaks koolitusele ja tehnoloogiale on oluline kehtestada reeglid, mis aitavad vähendada pettuste riski. Näiteks tuleks keelata töötajatel avada kahtlaseid e-kirju või kasutada tööarvutis isiklikke kontosid. Samuti peaksid organisatsioonid regulaarselt kontrollima oma turvasüsteeme ja uuendama neid vastavalt vajadusele.

Lisaks peaksid organisatsioonid tagama, et nende töötajad teavad, kuidas käituda, kui nad kahtlustavad pettust. Töötajad peaksid teadma, kelle poole pöörduda, kui nad saavad kahtlase e-kirja või kui nad märkavad midagi ebatavalist oma tööarvutis. Organisatsioonid peaksid tagama, et nende töötajad teavad, kuidas teavitada pettusest oma ülemust või turvameeskonda ning millised on nende vastutused pettuse ennetamisel.

Kodune kasutaja peab samamoodi enda jaoks looma reeglid. Näiteks erinevad meilikontod erinevate lehekülgede jaoks. Üks tööriist, mida selle jaoks saab kasutada, on erinevad ajutisi meilikontosid pakkuvad lahendused.

Allikad

Comments

Popular posts from this blog

Kasutatavus Veebis (Nädal 12)

IT juhtimine ja riskihaldus (Nädal 9)