Arendus- ja ärimudelid (Nädal 11)

Spotify - Agiilne arendus

Spotify on juba oma algusaegadest saati kasutanud agiilseid arengumudeleid[1]. Koos firma arengu ja kasvamisega on ka see, kuidas nad seda teevad, olnud pidevas arengus. Spotify järgib unikaalset lähenemisviisi, mida nimetatakse "Spotify mudeliks". See mudel põhineb Agile ja Scrumi põhimõtetel, kuid on kohandatud vastavalt ettevõtte kultuurile ja erivajadustele. Inimesed on jagatud "Squadideks" kes tegelevad mõne kindla osaga projektist. Erinevad "Squadid", kes tegelevad omavahel seotud projektidega, moodustavad aga omakorda "Tribe" ehk hõimud.
See, kuidas iga "Squad" oma eesmärkide poole liigub ja mis tööriistu nad kasutavad, on nende enda otsustada. Kuna Spotify usub, et meeskonnad, kes on oma tööga kõige paremini kursis, teavad ka kõige paremini, millised meetodid on nende projekti jaoks kõige tõhusamad. See annab meeskondadele suurema vastutuse ja vabaduse, et leida lahendusi, mis sobivad kõige paremini nende endi ja nende projekti vajadustega.
Lisaks "Squadidele" ja "Hõimudele" on Spotify´l oma mudelis ka "Guildid", mis on ristfunktsionaalsed üksused, kus inimesed saavad jagada teadmisi ja kogemusi erinevate valdkondade vahel. Selle mudeli eesmärk on tagada, et kogu organisatsioon on pidevas õppimise ja kasvamise seisundis ning, et teadmised ja kogemused on jagatud tervikorganisatsiooni ulatuses.
Spotify mudel on saanud palju tähelepanu ja tunnustust, kuna see võimaldab organisatsioonil kiiresti kohanduda muutuvatele vajadustele ning võimaldab inimestel end rohkem kaasatuna ja vastutavana tunda. Lisaks on see mudel aidanud Spotifyl luua kultuuri, kus inimesed tunnevad end oma meeskondades ja organisatsioonis kodusemana ning on motiveeritud andma oma parima tulemuse saavutamiseks.

Crusader Kings II - Tradistooniline omandvara või on see hoopis SaaS?

Crusader Kings II lisapakid Steamis
Tänapäeva strateegiamängude maastikul on üks tuntumaid arendajaid Paradox Development Studios. Stockholmist pärit tarkvara stuudio on nüüdseks välja andnud peaaegu kakskümmend eri mängu ja lugematul hulgal erinevaid laienduspakke. Nagu suurem osa videomängustuudiotest jälgisid ka nemad aastaid traditsioonilist omandvara mudelit. Anti välja mäng, mille sai raha eest osta ja siis tuli mõne aja jooksul veel lisaks välja paar-kolm laienduspakki. Nende ärimudel hakkas, aga pärast 2012. aastat kiiresti muutuma.
Aastal 2012 tuli välja Crusader Kings II, mis oli selle ajani nende kõige edukam mäng. Nagu ka kõigi oma varasemate mängude puhul, andsid nad ka selle välja jälgides traditsioonilist omandvara mudelit. Mudel hakkas aga muutuma, kui tulid välja esimesed laienduspakid.  Kui varasemalt võis oodata, et mängu toetustsükli jooksul tuli välja üks laiendus aastas, näiteks Europa Universalis III, millel tuli nelja aasta jooksul neli laiendust, siis Crusader Kings II-le tuli juba esimese aasta jooksul välja sama palju lisapakke. 
Kuigi ilma lisapakke ostmata oli mängu võimalik edasi mängida, parandasid need tihti mängu funktsionaalsust ja tegid mängukogemuse paremaks ja mugavamaks. Mängijatele, eriti neile kes soovisid mängida üle võrgu, sai peaaegu kohustulikuks iga natukese aja tagant 10-20 euro maksmine. Kuigi põhimõtteliselt oli tegu ikka veel omandvara mudeliga, kasutaja vaatepunktist ei erinenud väga palju mõnest SaaS tootest. Vahe tuli sisse sellest, et tasumine toimus ebaregulaarselt. Hiljem sai ka kuutasu eest ligi mängu laienduspakkidele.
Selline peaaegu omandvara-SaaS hübriid lubas arendajatel jätkata mängu toetamist üle palju pikema aja kui varasematel projektide puhul. Kuna raha tuli sisse palju ühtlasemalt ja lisade müüginumbrid pakkusid kiiret tagasisidet sellele, mis inimestele peale läheb sai Paradox jätkata Crusader Kings II arendamist kuni aastani 2018.
Pärast Crusader Kings II edu on Paradox jätkanud sama mudeli kasutamist ka hilisemate projektidega. Kuigi mudel pole ideaalne eriti tarbija vaatepunktist, pakub see arendaja vaatepunktist hea kesktee SaaS ja omandvara vahel, kus on ühtlasem sissetulek, aga samas väiksemad ootused toele.

Allikad

[1]https://engineering.atspotify.com/2014/03/spotify-engineering-culture-part-1/








Comments

Popular posts from this blog

Kasutatavus Veebis (Nädal 12)

IT juhtimine ja riskihaldus (Nädal 9)

Pettused (Nädal 14)